اعلام برنامه‌های وزارت صمت| آنچه وکلا خواستند؛ آنچه وزیر قول داد

17:05 - 08 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۰۶۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر جدید صمت در جلسه رأی اعتماد به برنامه خود در خصوص تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار اشاره کرد و اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالا‌های اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.
خیرگزاری میزان - صبح امروز نمایندگان ملت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. در ابتدای جلسه، گزارش کمیسیون صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌ها و صلاحیت‌های رزم‌حسینی توسط سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

در این گزارش ضمن بیان تایید استعلام مدرک تحصیلی و سوابق پیشنهادی از وزارتخانه مربوطه، نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده رزم حسینی با اسناد بالادستی اعلام شد؛ که طبق بررسی کمیسیون، ۳۸ درصد برنامه‌های وی با احکام فوق الذکر منطبق و ۵۰ درصد از موارد همسو و ۱۲ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است در حالی که حدود ۹ درصد از این عدم توجه مربوط به احکام برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

طبق گزارش قرائت شده، صلاحیت رزم حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پس از دریافت پاسخ وی به سوالات نمایندگان در زمینه‌های تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی مورد ارزیابی و در نهایت تائید این کمیسیون قرار گرفت. همچنین کمیسیون با نظر مثبت، نکات و پیشنهاد‌هایی را توصیه کرد و با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در پنجمین دهه عمر خود مسیر بلندی از رشد، پیشرفت و توانمندسازی بخش‌های مختلف اقتصاد را علیرغم همه تهدید‌ها و بدخواهی‌های دشمنان پیموده است، تداوم این روند و افزایش شتاب آن را نیازمند برنامه ریزی منسجم، استفاده بهینه از منابع سرشار مادی، معنوی و انسانی کشور با بهره‌گیری از تجارب اجرایی و اصلاح رویه‌های مشکل ساز بویژه در حوزه صنعت ومعدن دانست. چرا که این حوزه در اقتصاد کشور با تاثیر گذاری ۴۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصدی دراشتغال‌زایی می‌تواند نقش بسیار پراهمیتی در تحرک سایر بخش‌ها به واسطه روابط با بخش‌های بالادست و پایین دست ایفا کند.

در ادامه این گزارش آمده است مدیریت مطلوب در این فضا می‌تواند از یکسو ضمن بهبود تعامل حلقه‌های زنجیره در بخش‌های مرتبط بویژه در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری، توزیع متوازن و عادلانه ثروت، سرمایه گذاری و ارزش افزوده بهینه، عاملی برای بهبود فضای کسب و کار در صنعت باشد. بدون تردید کارآمدی این مدیریت می‌بایست با ایجاد حفظ آرامش روانی مردم در تامین کالا و روش‌های توزیع عادلانه، کارایی در فعالیت‌های اقتصادی نمایان گردد تا بتوان اقتصاد را نه به عنوان هدف بلکه به عنوان وسیله در خدمت رشد و تکامل جامعه قرار داد.
 
گزارش قرائت شده همچنین با نام بردن چالش‌هایی همچون همسو نبودن سیاست‌های کلان با سیاست‌های صنعتی، معدن، تجاری و فناوری، فشار‌گرانی برخی از کالا‌ها بر جامعه ناشی از نوسانات متغیر‌های کلان، محدودیت در بهره‌گیری از ابزار‌های نوین تامین مالی، ظرفیت خالی صنایع، وجود واحد‌های صنعتی و معدنی نیمه فعال و غیرفعال، بالابودن تجارت غیررسمی و قاچاق، بهره‌وری پایین عوامل تولید در برخی از بخش‌های صنعتی، ضعف مهارتی منابع انسانی جهت حصول به اهداف و ماموریت ها، ناهماهنگی بین زیرساخت‌های پشتیبان بازرگانی در ارتباط با توسعه همزمان صادرات و ظرفیت‌های تولیدی، ریسک نسبتاً بالای محیط سرمایه‌گذاری، به این مسئله اشاره کرد که دستیابی بخش صنعت و معدن و تجارت به جایگاه اصلی خود در اقتصاد ملی با دشواری مواجه شده است.

گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌افزاید سکاندار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت می‌بایست با ایجاد انتظام و هماهنگی در سیاست گذاری و تنظیم گری بخش‌های تولیدی و تجاری و زیربخش‌های آن با ارتقاء رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌های مبادله، توسعه تجارت الکترونیک وتعمیق و گسترش صادرات، متنوع سازی اقتصاد مبتنی بر فناوری و دانش، تنظیم و مدیریت بازار و اصلاح نظام تجارت داخل و شبکه‌های توزیع، استفاده از ظرفیت‌های منابع بخش خصوصی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های کلی نظام و همچنین رسیدن به اهداف سند چشم‍‌انداز بیست ساله کشور با حل مشکلات معیشتی مردم ناشی از افزایش قیمت‌ها، واحد‌های صنعتی و معدنی، بهبود و ساماندهی بازار و صنعت خودروسازی، افزایش ظرفیت تولید، محور‌های زیر را با ارزیابی مستمر، تعامل سازنده با قوه مقننه، تدوین راهکار‌های عملیاتی و برنامه‌ریزی دقیق و اجرای مناسب مورد توجه ویژه قرار دهد و نسبت به تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و عملیاتی اقدام نماید و گزارش عملکردی آن را در مقاطع سه ماهه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

در این گزارش اعضای کمیسیون توصیه‌هایی را در بخش‌های مختلف ارائه دادند:

- مدیریت وزارتخانه: در زمینه‌های چابک سازی ساختار اجرایی وزارتخانه، اولویت دادن به توانمندی، تعهد و تخصص در واگذاری مسئولیت‌ها، اهتمام و تاکید بر حاکمیت قانون در تمامی امور محوله، استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان و جامعه دانشگاهی و فعالان اقتصادی، مبارزه جدی با فساد و رانت در تمامی سطوح وزارتخانه، اولویت در بکارگیری مدیران جوان و تحول‌گرا، فراهم نمودن زمینه تربیت نیرو‌های جوان.

- توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح‌های تولیدی: در زمینه‌های تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی، اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در تامین نیاز بازار داخل و توسعه صادرات با کشور‌های همسایه و بهره‌گیری از ظرفیت موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا و هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید، برنامه‌ریزی و فراهم نمودن زمینه ساخت ماشین آلات معدنی در داخل کشور، تکمیل زنجیره معادن صنایع معدنی با هدف جلوگیری از خام فروشی، بکارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و ارتقاء بهره وری در بخش صنعت، معدن و تجارت، بهبود محیط سرمایه گذاری و سهولت فضای کسب و کار، تقویت اقتصاد محلی در پیوند با اقتصاد منطقه‌ای و ملی مبتنی بر احیاء مسئولیت‌های اجتماعی، کاهش تصدی گری با توانمندسازی و حمایت موثر از بنگاه‌های داخلی
 
- مدیریت و تنظیم بازار: در زمینه‌های بهبود ساختار تامین کالا‌های اساسی و نهاد‌های تولید با کسب اختیارات خاص از دولت، توجه به معیشت و سفره مردم با ساماندهی جریان گردش کالا از تولید تا مصرف، تلاش جهت شکسته شدن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت و معدن و تجارت، تدارک بسته‌های مشوق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه صنعت و معدن، ساماندهی و نظارت بر توزیع مناسب کالا‌ها با استفاده از نظارت مردمی و اتحادیه‌های کشوری و تقویت نقش انجمن هاو تشکل‌های خصوصی و تعاونی و مردم نهاد، چابک سازی و شفاف سازی شبکه‌های توزیع کالا با ایجاد و بهینه کردن بانک‌های اطلاعاتی جامع، همکاری با نهاد‌های مرتبط در کنترل و مدیریت موثر پدیده قاچاق کالا و بازار‌های غیررسمی، رصد مستمر و پایش موجودی و قیمت کالاها، گسترش تجارت الکترونیک و بهره گیری از فناوری نوین در فعالیت‌های تنظیم بازار، تقویت مراکز عرضه مستقیم و ساماندهی فروش محصولات، حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، بهبود و ارتقاء نظام قیمت گذاری کالا‌های اولویت دار، نظارت بر بازار کالا‌های خاص.
 
- مدیریت تولید بر مبنای جهش تولید و ساخت داخل: در زمینه‌های تدوین برنامه‌های اجرایی و مدون به منظور سوق پیدا کردن نقدینگی به سمت تولید، فعال سازی واحد‌های راکد صنعتی دارای مزیت و ظرفیت‌های خالی واحد‌های صنعتی و معدنی، افزایش سهم بخش صنعت در تولید داخلی و افزایش ارزش افزوده بخش صنعت، صیانت از منابع ارزی کشور و هدایت منابع جهت تقویت تولید داخل، هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها جهت رونق تولید بویژه با وزارت امور خارجه برای ایجاد سازوکار‌هایی به منظور استفاده حداکثری از دیپلماسی اقتصادی، ارتقاء سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی با دستیابی به فنآوری‌های نوین با احیاء و فعالسازی و راه اندازی معادن غیرفعال و راکد و رهاسازی معادن بلوکه شده و تجهیز و نوسازی معادن، مدیریت میزان سهام شرکت دولتی حوزه صنعتی و معدنی در بورس و الزام سوق دادن نقدینگی آن در تولید، رعایت سیاست‌های پدافند غیرعامل به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌ها و ارتقای پایداری ملی، ساماندهی زنجیره تامین داخلی در رشته فعالیت‌های مختلف صنعتی، حمایت از تولید کالای ایرانی، اقدام عملی در تکمیل طرح‌های نیمه تمام با اولویت طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا، افزایش و تقویت ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی برای حل مسائل مرتبط با تجارت داخلی و خارجی.

- مدیریت توسعه صادرات و کنترل واردات در زمینه‌های تدوین برنامه‌های مشخص تهاتر کالا با سایر کشور‌ها بویژه کشور‌های همسایه، کاهش وابستگی به واردات و مسدود کردن راه واردات غیرضرور و افزایش تولید محصولات صادراتی صنعتی، توجه به فرصت‌های رشد و ارتقای تولید، افزایش ارزآوری ناشی از صادرات غیرنفتی، تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود به بازار کشور‌های همسایه و منطقه و بازار جهانی، پیگیری تبادلات اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه، تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موافقتنامه‌های ترجیحی، اتحادیه‌ها و پیگیری تبادلات اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه، هماهنگی میان تنظیم بازارداخلی، مدیریت واردات و توسعه صادرات، استفاده حداکثری از ظرفیت استان‌ها و بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد جهت صادرات کالا و محصولات داخلی، پیگیری کاهش هزینه‌های مبادله در فرایند توزیع.

همچنین در ادامه جلسه، تعدادی از نمایندگان نطق‌های خود را در مخالفت و در دفاع از رزم حسینی ایراد کردند:
 
موافقان
علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با رزم با اشاره به ناکارآمدی‌های مختلف در حوزه اجرایی که باعث تبدیل فرصت‌ها به بحران شده است با انتقاد از دیپلماسی خارجی در از دست دادن فرصت‌های منطقه‌ای و همچنین عدم حضور روحانی در این جلسه گفت: فشار بر طبقات متوسط و ضعیف جامعه به دلیل ناکارآمدی دولت شدید شده و حال تولید، تجارت، صادرات، واردات و مردم خوش نیست. اگر به دنبال جهش تولید و تحقق امر، ولی امر زمان هستید، باید سکان وزارتخانه‌های دولت را به رزمندگان شجاع مکتب قهرمان ملی حاج قاسم سلیمانی بسپاریم. می‌گویند چرا از حاج قاسم سلیمانی می‌گویید، رزم حسینی غیر از حاج قاسم هویت دیگری نداشته و نمی‌توان از وی هیچ تعریفی داشت.
ناکارآمدی‌های مختلف در حوزه اجرایی باعث تبدیل فرصت‌ها به بحران شده است


نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم با اشاره به استانداری رزم حسینی در دو استان خراسان رضوی و کرمان و استناد به تایید نمایندگان این استان‌ها درباره موفقیت رزم‌حسینی، عملکرد وی را در استان خراسان رضوی را مثبت ارزیابی کرد و رزم حسینی را فردی شجاع در تصمیم گیری‌ها، جهادی نه جناحی، مردمی و دلسوز بخش خصوصی و پاکدامن و اهل تعامل توصیف کرد که گرچه سابقه وزارت ندارد، اما سال‌ها فعال در صنعت، تجارت داخلی، خارجی و معدن سال‌ها فعال بوده که مسائل را به خوبی درک می‌کند و کارآفرین و صادرکننده نمونه بدون استفاده از مَناسب دولتی است که بعد از ورود به دولت سهام‌های خود و شرکت‌ها را جهت جلوگیری از تعارض منافی واگذار کرد.

این نماینده با بیان اینکه هیچ یک از افراد خانواده رزم حسینی در خارج از کشور نیستند به تالیف کتاب او در حوزه قوانین مزاحم اشاره کرد و او را مدیری توانمند معرفی کرد و در ادامه افزود: برخی در طول ۴۰ سال گذشته در تلاشند اقتصاد را به گروگان بگیرند و تبلیغ می‌کنند که تولید ثروت عمل قبیحی است، همین امر موجب شده اقتصاد به دست افرادی بیفتد که به مبانی انقلاب ایمان ندارند. شناخت دقیق موانع تولید و تجارت، ویژگی مهم وزیر پیشنهادی صمت است. درحال حاضر بسیاری از ما با واحد‌های بزرگی در حوزه‌های انتخابیه روبرو هستیم که به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکرده و نسبت به ایجاد اشتغالزایی بی تفاوت هستند. این در حالی است که نقش آفرینی واحد‌های صنعتی، فولاد و... در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تداوم وضعیت کنونی و بلاتکلیفی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید به صلاح نیست، ادامه داد: همه دست به دست هم دهیم که وزارت صمت سامان یابد.
 
در جریان موافقت علی اصغر عنابستانی با وزیر پیشنهادی صمت، ویدئویی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد که برخی نمایندگان به پخش آن اعتراض کردند، زیرا معتقد بودند نباید از حاج قاسم برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی هزینه شود.

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی نیز به عنوان دیگر نماینده موافق در صحن خانه ملت به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به امید ملت به مجلس یازدهم و عنوان انقلابی مجلس، به تطبیق رای نمایندگان با نظر موکلان‌شان و همچنین داشتن حجت شرعی برای رای تاکید کرد و گفت: نماینده مردم باید زمان شناس بوده و هر اقدامی را در زمان مشخص خودش انجام دهد تا برای مردم مثمرثمر باشد. مطالب منتشر شده در رابطه با وزیر پیشنهادی صمت در فضای مجازی به معنای آن است که کشور دچار آنارشیسم شده است. در واقع اگر چنین مطالبی حقیقت دارد پس گزارش دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و... در رابطه با این فرد کجاست. این در حالی است که درباره همه ما چنین حرف‌هایی گفته می‌شود.

عباس زاده مشکینی بیشترین مطالبات مردم حوزه انتخاباتی خود را در بخش صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که مسئولی برای پاسخگویی به آن نیست عنوان کرد.

حسین نوش آبادی نیز در جلسه امروز مجلس در دفاع از رزم حسینی، به مقاومت ملت در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و به اهمیت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و وضعیت آشفته بازار، نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت، معضلات بخش صنعت و معدن، شرایط نگران کننده تولید، بی‌توجهی سالیان اخیر به اقتصاد مقاومتی را نیازمند انتخاب وزیری باتجربه، توانمند، صالح برای وزارت صمت دانست و گفت: مدیریت بازار و معیشت مردم، عدالت در توزیع کالا‌های اساسی با ایجاد شبکه توزیع مناسب، شکسته شدن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، فعال‌سازی سامانه‌های نظارت بر کالاها، حذف انحصار در واردات کالا و مبارزه با ویژه‌خواران، اصلاح ساختار تنظیم بازار کشور، ایجاد توازن در عرضه و تقاضا مورد انتظار مردم و مجلس است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتقاء تولید با فناوری و ارزش افزوده کالا، احیای واحد‌های صنعتی و تولیدی، حل مشکلات واحد‌های بحران زده، تأمین مواد اولیه این واحد‌ها با اولویت تأمین در داخل کشور را از جمله مواردی دانست که باید سرلوحه کار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

نوش‌آبادی برندسازی با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در سال جهش تولید، توجه به صادرات با در نظر گرفتن مزیت نسبی و زنجیره تأمین کالا، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و حرکت به سمت بومی‌سازی، توسعه و ارتقاء صنعت قطعه‌سازی و توجه به ساماندهی بازار خودرو را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید در دستور کار وزیر صمت قرار گیرد و تصریح کرد: احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک، تنظیم بازار فولاد، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری در سفارتخانه‌های خارج از کشور، توسعه نمایشگاه‌ها و بازار‌های مشترک بین‌المللی با مشارکت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با در نظر گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار در داخل کشور، توسعه صادرات و مبادلات مرزی و گسترش تجارت الکترونیک، جلوگیری از فساد اداری در زیرمجموعه وزارتخانه، حذف رانتخواری و فروش مجوز و حواله و امضا‌های طلایی، پاکسازی و استفاده از نیرو‌های جوان، متخصص، وفادار به نظام و انقلاب، ایجاد پنجره واحد تجاری و سرمایه‌گذاری باید در صدر برنامه‌های وزیر جدید صمت قرار گیرد.
احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری و استفاده از نیروهای متخصص و وفادار به نظام باید در صدر برنامه‌های وزیر صمت قرار گیرد
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با استناد به نظرات مثبت کمیسیون صنایع و معادن و بسیاری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی کشور و تجارت ارزنده رزم حسینی و فعالیت او در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و نقش برجسته رزم حسینی در حوزه عملیاتی و دفاعی به ویژه نقش قائم مقامی در کنار شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثار‌الله در دوران دفاع مقدس، دلیل موافقت خود را داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صمت از مشکلات کنونی اعلام کرد و ضمن خواستار حمایت نمایندگان از رزم حسینی از مخالفان خواست تا با حفظ حرمت و رعایت اخلاق اسلامی از اظهارنظراتی که موجب وهن مجلس است پرهیز کنند و با رعایت عدالت و اخلاق صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

نماینده دیگری که به دفاع از رزم حسینی پرداخت احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه بود. ارکانی با اشاره به فعالیت موفق رزم حسینی به‌عنوان استاندار خراسان رضوی، روحیه او را جهادی، تعامل گرا و شخصیت مستقل و نگاه کارشناسی همراه با تعامل توصیف کرد و گزینه پیشنهادی را دارای نگاه توسعه گرا، منتقد سیاست‌های غلط اقتصادی دولت دانست که نه یک مدیر دولتی بلکه وزیر و مدیر حاکمیتی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم پیشرفت کشور را در گرو همراهی همه ارکان کشور از جمله قوه مقننه، مجریه و قضاییه عنوان و ضمن رد دوتابعیتی بودن رزم حسینی تصریح کرد: رزم حسینی جانشین و معاون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است؛ برخی عنوان می‌کنند وی ضعیف است از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرده ضعیف نبوده، چطور زمانی که جانباز شده و حتی استاندار استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است.

ارکانی فعالیت اقتصادی رزم حسینی در بخش خصوصی و آشنایی او با قوانین مزاحم را به عنوان نقاط مثبت وی اعلام کرد و با انتقاد از نمایندگانی که به‌دلیل عدم حضور روحانی در جلسه، مخالف رزم حسینی هستند گفت: در شرایط کنونی تنبیه کردن بازار، کشور و مردم است؛ همچنین نباید از یاد برد وقتی ابزار نظارتی کمرنگ شود چنین وضعیتی مانند عدم حضور رئیس جمهور ایجاد می‌شود. با رأی دادن به رزم حسینی در روز‌های باقی مانده از عمر دولت بازار، صنعت و معدن از رهاشدگی خلاص می‌شود و به سامان می‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بخش دیگر سخنان خود به نگاه مثبت سپهبد سلیمانی به رزم حسینی اشاره کرد گفت: لقب شهید زنده و خط شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم حسینی داده شده و در گفت وگویی با آیت الله علم الهدی وی نقل کرد حاج قاسم گفت رزم حسینی هدیه بنده به شماست. استانداری که به خراسان رضوی می‌آید عادی و معمولی به عنوان نماینده دولت نیست بلکه یک عنصر پرورش یافته در دفاع مقدس است که مجموعه‌ای از تجربیات و دانش‌ها را کسب کرده است.
 
مخالفان
در این جلسه همچنین نمایندگانی در مخالفت با تصدی وزارتخانه صنعت معدن و تجارت توسط رزم حسینی اراد سخنرانی کردند.
 
محمدحسین فرهنگی نماینده در مخالفت برنامه‌های ارائه شده رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه تنها و مهمترین نقطه قوت خدمات رزم حسینی ۱۰ سال و مربوط به سوابق رزم او میداند از نمایندگان موافق خواست که از بردن نام مقدس سردار شهید سلیمانی در این جایگاه استفاده نکنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی ابهامات در مورد رزم حسینی به مسئله خروج او از کشور و حضور طولانی مدت او در کشور‌های پناه دهنده به تروریست‌ها و فعالیت‌های وارداتی او اشاره کرد و وضعیت فعلی شرکت هپکو را نتیجه کار‌های رزم حسینی و واردات ماشن‌آلات دست دوم به کشور دانست که آسیب جدی به بخش تولید زد.

فرهنگی موضوع نبود مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور را به عنوان دیگر دلیل مخالفت خود بیان کرد و افزود: این مسئله در نشست‌های اخیر وی با نمایندگان مجلس که بنده نیز در آن‌ها حضور داشتم مشهود بود. یکی از مهارت‌های لازم در این بخش داشتن مهارت ادراکی است که متأسفانه ما در صحبت‌ها و برنامه‌های وی از این مهارت‌ها هیچ مشاهده نکردیم و هر آنچه که دیدم خصوصیات یک مدیر میانی همانند استاندار است از این رو در سمتی مانند استاندار، رزم‌حسینی موفق بوده و همین الان نیز موفق است، اما وقتی از وی در رابطه با موضوعاتی مانند خرید تضمینی و ذخایر استراتژیک کشور سوال می‌شود، پاسخ و راهکاری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اشراف به مسائل مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت همین موضوعاتی مانند ذخایر استراتژیک و خرید تضمینی است را لازمه وزارت دانست و تاکید کرد: وزیر پیشنهادی مربوطه باید ادراک و اشراف لازم در این زمینه داشته باشد، نه اینکه بتواند اختلافات میان مسئولان در یک استان را حل کند البته این مسائل به عنوان نکات مثبت برای یک مدیر میانی محسوب شده نه برای مدیری که قرار است در سطح وزارت فعالیت کند. این موضوع موجب می‌شود که وی فردا همان مصوبه شما را در رابطه با کالا‌های اساسی اجرایی کند، اما من پشت این تریبون اعلام می‌کنم که با وزارت ایشان این اتفاق نخواهد افتاد و کالای اساسی توزیع نخواهد شد و ذخایر استراتژیک لازم برای این بخش را نمی‌تواند فراهم کند و قطعا این مشکلات را به گردن تحریم‌ها و مسائل اقتصادی می‌اندازد.

فرهنگی با اشاره به دریافت تسهیلات ده‌ها میلیاردی. میلیون یورویی برای یک شرکت صوری و فروش آن به یک شرکت دولتی با قیمت بالا، و همچنین جعل مجوز مربوط به شرکت همیار ماشین با مالکیت وی، فعالیت اقتصادی داخلی رزم‌حسینی را مشکوک توصیف کرد که باید درباره آن‌ها پاسخگو باشد.
رزم حسینی درباره فعالیت‌های مشکوک اقتصادی خود و دریافت تسهیلات ده‌ها میلیاردی برای یک شرکت صوری توضیح دهد

نماینده مردم تبریز سوابق رزم‌حسینی در مسائل اقتصادی را مثبت و مفید ندانست و به برخی از موارد ذکر شده در رزومه رزم حسینی ایراد گرفت و گفت: در رزومه ارائه شده از سوابق و اقدامات وی آمده است که رهبری الگوی قلعه‌گنج را تأیید کرده‌اند، اما رهبری در این رابطه نوشته‌اند که نقاط ضعف و قوت الگوی قلعه گنج بررسی شود از طرفی در این رزومه آمده است که وی موفق به کسب عنوان بهترین شرکت خصوصی ایران در کنفرانس جهانی ماشین‌آلات در کشور چین شده است یعنی مهمترین واردکننده ماشین‌آلاتی که تولید داخل را به روز سیاه کشانده این مسئله را به عنوان رزومه مطرح می‌کند.

فرهنگی همچنین به شایعه درباره رئیس دولت مبنی بر اینکه اگر چوب را هم به مجلس فعلی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کنند رای خواهد آورد اشاره کرد که حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به اظهارات فرهنگی نامه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور را قرائت کرد و نقل قول مطرح شده در رابطه با جناب آقای واعظی مبنی بر اینکه اگر چوب هم معرفی شود رأی می‌آورد بی‌اساس خواند.

مهرداد ویس‌کرمی دیگر نماینده مجلس که در مخالفت با وزارت رزم حسینی در صحن مجلس به سخنرانی پرداخت در ابتدای صحبت‌های خود به سنگینی مسئولیت وزارت و وعده‌های پوچ برجام اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت نامساعد صنعت لرستان نتیجه دوران اصلاحات و سازندگی است از نبود برنامه برای صنعت این استان انتقاد کرد.

وی با انتقاد از دلبستگی وزیر پیشنهادی به بخش خصوصی و اشاره به اینکه قلعه گنج به بنیاد مستضعفان تعلق دارد، درباره مدرک رزم حسینی گفت: تحصیلات شما در حد لیسانس است و برازنده کشوری را این حجم از افراد تحصیل کرده نیست که ناخدایی را به کسی بسپارد که به علم روز و پژوهش تسلط ندارد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه به جزئیات برنامه رزم حسینی تردید دارد، نبود تجربه کاری را دلیلی برای نگرانی اعلام کرد و افزود: گمان می‌کنم این مجلس به شما رأی اعتماد می‌دهد، اما بدانید ایران به چند استان خلاصه نمی‌شود، مردم لرستان حق زیادی به گردن شما دارند و خواستار تحول اساسی در مدیریت استان هستند، درغیر این صورت به آن‌ها ظلم کرده اید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفته می‌شود وزیر پیشنهادی در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته، اما ماهیت دور زدن تحریم‌ها به گونه‌ای است که این کار قابل اثبات یا انکار نیست، در مورد فعالیت دختر رزم حسینی و موضوع شهروندی او در کانادا و نیز صحت مجوز اقامت دائم وزیر پیشنهادی از طریق سرمایه‌گذاری، رزم حسینی را مورد سوال قرار داد. این نماینده در ادامه به دغدغه مجلس یازدهم درباره صنعت، معیشت، بازار و خصوصاً بازار خودرو را اشاره کرد و با بیان اینکه کسانی که مجلس را به کوتاه آمدن در برابر شرکت‌های خودروساز متهم می‌کنند، این مجلس را نشناخته اند و دشمنان انقلاب آرزوی ناکامی آن را به گور می‌برند متوسل شدن به نام حاج قاسم را مورد نقد قرار داد و گفت: مقدس حاج قاسم که به وسعت جهان هستی رنگین است را در این امور جزئی هزینه نکنید و برای اثبات یا رد خودتان به چنین خونی متوسل نشوید که خون شهید لغزنده است و زمین می‌خورید.

اردشیر مطهری نیز در سخنان خود در مجلس به مخالفت با علیرضا رزم حسینی پرداخت. وی انتظار رهبر معظم انقلاب به مجلس و مسئولیت آن را یاددآوری با انتقاد از عدم حضور روحانی در جلسه امروز، با بیان اینکه مردم به رئیس جمهور اعتماد ندارند و به وزیر که دو دهه در خارج از کشور زندگی کرده است هم اعتماد ندارند به پشت پرده ملاقات افراد فاسد با رزم حسینی و برخی از مسئولان نمایندگان قبل از جلسه رأی اعتماد اشاره کرد.
مردم به رئیس جمهور و وزیری که دو دهه خارج از کشور بوده است اعتماد ندارند

مطهری موضوع دوتابعیتی وزیر را موضوع انحرافی برای غافل شدن از فساد اقتصادی او دانست و گفت: وزیر پیشنهادی صمت باید درباره ارتباط خود با زکی اسدی و عل اکبر پوریانب و فساد‌هایی که داشته، شفاف سازی کند. درباره فروش شرکت صوری خود به شرکت ملی مس شفاف سازی کنید. او از اوایل دهه هشتاد با آقای پوریانی از مافیای معدن کرمان شراکت داشته و به همراه برادرش جواد رزم حسینی و محمدعلی و محمدرضا و محمدمهدی رزم حسینی نیز با شرکت‌های معدنی و فولادی برای فرار از مالیات معاملات فراوانی را انجام داده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم نیز به موضوع فروش شرکت ورشکسته خود ادامه داد: وزیر پیشنهادی صمت باید درباره فروش شرکت ورشکسته خود به شرکت ملی مس سرچشمه توضیح دهد. وی در خرداد ۱۳۸۴ به همراه مسعود خبازی و علی اکبر پوریانی هیات مدیره شرکت خدماتی بازرگانی یارانه مس را راه اندازی و رزم حسینی به عنوان هیات مدیره، پوریانی به عنوان نایب رئیس و خبازی به عنوان نایب رئیس این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده و بخش قابل توجهی از سهام بی ارزش این شرکت را به شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه فروختند.

وی یادآور شد: آقای رزم حسینی سهام بی ارزش شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی صوری خود را نیز به صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران فروختند. همچنین بخشی از سهام شرکت صوری را به شرکت آتیه اندیشان مس فروخته است، آیا شما این وضعیت را رصد نکردید؟ او در دهه ۹۰ نیز پس از آنکه در دولت آقای روحانی سمت می‌گیرد، بازماندگان، این شرکت را ورشکسته اعلام می‌کنند و با هزینه گزاف به شرکت‌های مهم مس فروخته می‌شود.

مطهری افزود: وزارت صمت آیا گره‌ای از کار مردم باز کرده است که بخواهد در این ۷ ماه باقی مانده از دولت بتواند با فساد مقابله کند یا گره‌ای از مشکلات مردم باز کند؟ متاسفانه نمایندگانی در مجلس نقش کدخدایی را برای ایشان بازی می‌کنند و در این میان ۳ پیشنهاد برای انصراف از مخالفت به بنده داده‌اند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عضویت رزم حسینی در هیات مدیره شرکت همیار ماشین آسیا که واردکننده ماشین‌های سنگین است، اشاره کرد و گفت: چطور کسی که به واردات ماشین آلات سنگین به کشور اعتقاد دارد، می‌تواند بحث تولید داخلی و وزارتخانه صنعت را مدیریت کند؟ رزم حسینی فساد‌هایی را نیز در زمان‌های مسئولیتش در وزارت نفت داشته است.
 
اظهارات رزم حسینی
بعد از ایراد سخنرانی‌های نمایندگان موافق و مخالف، رزم حسینی در توضیح برنامه‌های خود جهت تصدی وزارتخانه در مقابل نمایندگان ملت، با یادآوری شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه کرده‌ام که تأمین کالا‌های اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آن‌ها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است. امروز ما شرمنده مردم هستیم، سفره مردم خالی و خالی‌تر شده، مردمی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌های ما همکاری با همه دستگاه‌ها به ویژه بانک مرکزی برای تأمین کالا‌های اساسی مردم است.
تأمین کالا‌های اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آن‌ها در اولویت برنامه‌های وزیر جدید صمت است

رزم حسینی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه خود در خصوص تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار اشاره کرد. وی اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالا‌های اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

رزم حسینی درباره حوزه صنعت به استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های صنعتی، احیای واحد‌های تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی، تأمین مواد اولیه واحد‌های صنعتی و پشتیبانی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: ما به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان و حمایت از کارآفرینان و عابدین هستیم، رهبر معظم انقلاب کارآفرینی را عبادت قلمداد کرده و این افراد را از عابدین و مجاهدین جمهوری اسلامی می‌داند.

وزیر پیشنهادی صمت تکمیل زنجیره فولاد بر اساس ظرفیت‌های موجود، استخراج و بهبود فضای معادن و مقابله با گرانی فولاد که مورد توجه نمایندگان نیز بود را جز برنامه‌های خود در حوزه فولاد معرفی کرد. وی با بیان اینکه در حوزه خودرو انحصار داشته و رقابت پذیری نداریم، گفت: قیمت تمام شده خودرو بالاست و قطعات در داخل کشور تولید نمی‌شوند و بخشی از علت گرانی خودرو به دلیل قیمت تمام شده با ارز آزاد است؛ در این رابطه طرحی را داریم که چنانچه نمایندگان رأی اعتماد دادند، با همکاری کمیسیون صنایع و معادن آن را تعیین تکلیف و اعلام خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود با انتقاد از اینکه میزان اکتشاف حوزه معادن تنها ۱۰ درصد است برنامه غربالگری در این حوزه و توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده را جزء برنامه‌های خود عنوان کرد و فعال کردن معادن راکد غیرفعال که باعث اشتغالزایی و مبارزه با رانتخواری و پولشویی است را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد. وی با یادآوری اینکه برای تامین اولیه پودر آلومینیوم، اکتشافاتی در استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است، توجه به تجارت داخلی و خارجی و روانسازی و حذف فرآیند‌های صدور مجوز را نیز جز برنامه‌های خود برای وزارت خواند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درخصوص تهاتر کالا با یادآوری مصوبه دولت در این زمینه، اعلام کرد واردات کالا‌های ضروری و جلوگیری از واردات کالا‌هایی که ضروری نیست و همچنین توسعه صادرات به کشور‌های همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت. رزم حسینی با اشاره به ظرفیت‌های خوب در این حوزه به فعالسازی اقتصاد مرزی اشاره کرد و با استناد به سابقه خود در استانداری خراسان رضوی و صادرات بالغ بر ۲ میلیارد دلار این استان، قول بهبود اقتصاد استان‌های غرب کشور مانند کردستان، کرمانشاه و خوزستان را داد.

وی با بیان اینکه به برگزاری نمایشگاه‌ها در بازار‌های منطقه‌ای به ویژه همسایگان توجه جدی خواهد شد به کمک و مشارکت در این نمایشگاه‌ها و همچنین امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالا و امکان صادرات مجدد و ارزآوری به کشور اشاره کرد و فعالسازی و انعقاد قرارداد‌های ترجیحی تجاری مانند اورآسیا یکی از برنامه‌های آینده خود عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی دستیابی به اولویت‌ها را مهم دانست و با بیان اینکه وزارت صمت، وزارتخانه‌ای تخصصی و بنگاه سیاسی نیست، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم در این وزارتخانه بازی‌های سیاسی و جناحی انجام شود. بر مدیریت جهادی و نه مدیریت جناحی تمرکز خواهیم کرد و مدیریت جهادی یعنی تلاش و کار با تدبیر و درایت، نه مدیریت خط بازی، باند بازی و جناح بندی. همچنین انحصار را در تجارت، صنعت، واردات و حتی صادرات خواهیم شکست. البته کار سخت و دشواری است و برای حذف امضا‌های طلایی برنامه ریزی خواهیم کرد.

رزم حسینی از برنامه‌ریزی خود برای حذف امضا‌های طلایی برنامه‌ریزی خبر داد و تصریح کرد: هر چند مبارزه با فساد هزینه دارد و باید آبرویت را برای این کار هزینه کنی، زیرا از هم اکنون تخریب‌ها در این زمینه آغاز شده است. اگر می‌خواهیم با رانت مبارزه کنیم باید حمایت همه‌جانبه از مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی صمت با انتقاد از مدیریت اتوبوسی، راز موفقیت را استفاده از مدیران پاکدست، هماهنگی و وحدت رویه اعلام کرد و گفت: اعتقاد دارم فردی که تصدی وزارت صمت را برعهده می‌گیرد باید حداقل یک دوره استاندار بوده باشد و بنده ۷ سال به عنوان استاندار خراسان رضوی و کرمان خادم مردم بودم.

وی هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت جهاد و اقتصاد را راهگشای امور در حوزه اقتصاد دانست چرا که این دستگاه‌ها وظیفه دارند پول‌های سرگردان را هدایت و از التهاب قیمت‌ها جلوگیری کنند.

وزیر صمت تعامل با استناد به فرمایش رهبر انقلاب درباره همدلی و هم زبانی در راهگشایی همه امور، کار کارشناسی و کمک گرفتن از بخش خصوصی کارآمد و مشروع و همچنین نظرخواهی و هماهنگی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس در وزارت صمت را لازم و اجتناب‌ناپذیر دانست و از تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها به عنوان دیگر برنامه‌های خود نام برد و تاکید کرد: تمرکزگرایی همانند دادن سلاح به رزمنده‌ای است که فشنگ همراه ندارد لذا این فرد نمی‌تواند قله‌ها را فتح کند. استفاده از جوانان باتجربه در شبکه مدیریت وزارت صمت و تعامل، همکاری و مشورت با نمایندگان از اموری است که در وزارت صمت مورد توجه قرار خواهد گرفت، زیرا مجلس در رأس امور است و جایگاه رفیعی دارد.

وزیر پیشنهادی با اعلام اینکه در جنگ اقتصادی همه باید به همدیگر کمک کنند از اتهام زدن به مجلس انتقاد کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس ۱۹ سال سن داشتم، اما مسئولیت‌های سنگینی برعهده گرفتم و هم اکنون نیز با این روحیه پیشنهاد تصدی وزارت صمت را پذیرفتم، در واقع وزارت یاد شده نیاز به مدیران کارآمد و شجاع دارد.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت در وزارت صمت به عنوان یک مولفه اصلی، استفاده از دولت الکترونیک برای ارتباط مردم با وزارتخانه را در این راستا کارآمد دانست و ادامه داد: رهبر انقلاب طی ۱۰ سال گذشته همواره به موضوعات مختلف اقتصادی مقاومتی پرداختند و هم اکنون معیشت مردم مهمترین چالش است لذا رفع قوانین مزاحم باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا شاهد ارتقاء رتبه‌های کسب و کار باشیم.

حمایت و تقویت بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های اعلام شده توسط رزم حسینی بود. وی با توصیف مجاهدین اقتصادی به سربازان اقتصادی، سرکشی به استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر اموری دانست که باید در وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد در سال ۹۲ از تمام مسئولیت‌های خود در بخش خصوصی استعفا داده است داشتن هرگونه سهام و مدیریتی در این بخش را تکذیب کرد.

وزیر پیشنهادی صمت با خاطر نشان کردن همکاری و برقراری روابط تنگاتنگ با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، موضوع استفاده از نام سردار دل‌ها برای گرفتن رای مجلس را رد کرد و گفت: برای ساختن جمهوری اسلامی مقاوم باید اقتصاد مقاوم داشته باشیم و الگوی اقتصاد مقاومتی را از کرمان آغاز کرده ایم، نمایندگان با آقای سعیدی کیا رئیس وقت بنیاد مستضعفان تماس بگیرند و بپرسند مبتکر قلعه گنج چه کسی بود. مقام معظم رهبری ۳ نوبت فرمودند جنگی با همت و اقدامات خوبی در قلعه گنج صورت گرفته،‌ای کاش رسانه‌ها می‌توانستند آن را منعکس کنند، با این سبک می‌توان کشور را اداره کرد. این شیوه به کرمان و خراسان رضوی نیز تعمیم داده شده است.

رزم حسینی با تاکید بر توسعه روستایی در خراسان رضوی از طریق شرکت‌ها، آن را عامل مهمی در جلوگیری از وجود ۲۵ میلیون حاشیه‌نشین عنوان کرد وهمکاری در امور اجتماعی را از وظایف وزارت صمت دانست که آن را منوط به درخواست مقامات محلی، استانداران، ائمه جمعه استان و مسئولین قوه قضائیه دانست.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی ۹۰ هزار میلیارد تومان موافقت نامه سرمایه گذاری بوده که ۳۰ درصد آن وارد استان شده است، بار دیگر بر حضور خود و اعضای خانواده خود در جبهه اشاره کرد و با تاکید بر متمکن و متدین بودن مسلمانان و ایرانیان، عنوان کرد: چنانچه رأی اعتماد از مجلس کسب کنم با قدرت به موضوعات و مشکلات ورود می‌کنم، وزارت صمت فرمانده خط مقدم جنگ اقتصادی است از نمایندگان خواستار پشتیبانی در این جنگ هستیم.

رزم حسینی در پایان اطلاعات برخی از نمایندگان مخالف را ناقص عنوان کرد، و از نمایندگان خواست تا در مقابل فشار‌های حداکثری، رای حداکثری را داشته باشند تا در این شرایط در مقابل دشمنان با قدرت عمل کند.

پس از دفاعیات رزم حسینی از برنامه‌های خود برای وزارت صمت، نمایندگان ملت با توجه به صحبت‌های مخالفان، موافقان و توضیحات وزیر پیشنهادی، رای اعتماد خود را اعلام کردند و در مجموع عیرضا رزم حسینی با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت انتخاب شد تا پس از ۱۴۰ روز این وزارتخانه، وزیر داشته باشد.
 

رئیس جمهور  براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مربوط به کرونا در این جلسه حضور نداشت و این جلسه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *